Zajęcia grupowe
2024-04-09
Zajęcia grupowe
1. Zajęcia w grupie przedszkolnej
Zajęcia odbywają się codziennie, uczestniczą w nich wszystkie dzieci z grupy. Celem pracy jest realizowanie założeń Programu Dydaktyczno Wychowawczego obowiązującego w przedszkolu. Sposób realizacji programu jest dostosowany do możliwości dzieci. Zajęcia są urozmaicone i przybierają różne formy. Wszystko po to, aby jak najmocniej zmotywować dzieci do działania. Nauka dzieci odbywa się poprzez zabawę. Każdego dnia w przedszkolu, poświęcamy wiele czasu ucząc dzieci samodzielności, zaradności życiowej oraz prawidłowych zachowań społecznych. Dzieci wychodzą do teatru, kina, muzeum, biorą udział w konkursach, uczestniczą w zajęciach integracyjnych z dziećmi z innych przedszkoli.
W pracy z nimi wykorzystywane są różnorodne formy i metody terapeutyczne:
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- stymulacja zmysłów
- program aktywności muzycznej, plastycznej i ruchowej
- program terapii ręki
- program Knill
- program Porannego Kręgu
- elementy Pedagogiki Zabawy Klanza
- metody relaksacyjne
- elementy kinezjologii edukacyjnej
- oraz elementy innych metod zalecanych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym.
W celu usprawniania kontaktu dzieci z otoczeniem, stosujemy wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się:
- gesty Programu Makaton
- znaki graficzne - piktogramy
Metoda Marii Montessori
Jest także grupa przedszkolna pracująca Metodą M. Montessori – do niej dzieci kwalifikowane są przez Radę Pedagogiczną na podstawie diagnozy ich aktualnych predyspozycji oraz prognoz dotyczących dalszego rozwoju. Grupę prowadzą dwie wykwalifikowane nauczycielki. Sala do zajęć jest bogato wyposażona w specjalistyczne pomoce dydaktyczne.
W pracy z dziećmi stosowane są również elementy Metody "Dziecięcej matematyki" prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i "Glottodydaktyki" prof. B. Rocławskiego.
Materiały do pracy Metodą M. Montessori podzielone są na pięć działów:
- praktyczny dzień
- sensoryka
- mowa
- matematyka
edukacja kosmiczna zawierająca w sobie technikę, sztukę, religię, biologię, geografię, historię, fizykęDzieci pracują indywidualnie, we własnym tempie i na poziomie zgodnym z ich możliwościami.
Metoda gwarantuje rozwój, spełnia rolę terapeutyczną i dyscyplinującą.
2. Zajęcia muzyczno-rytmiczne
Zajęcia rytmiki w "Chatce Puchatka" prowadzone są dla wszystkich przedszkolaków dwa razy w tygodniu. Głównym celem takich zajęć jest stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i ruchowego poprzez wybrane i dostosowane do możliwości dzieci formy aktywności muzycznej. Melodia, rytm, dynamika, agogika, barwa dźwięku są elementami muzyki, które bardzo naturalnie prowokują dziecko do działania. Zajęcia rytmiki prowadzone są jednak w ściśle określonej i stałej strukturze według metody Modelu Mobilnej Rekreacji Muzycznej. Dzięki temu każde dziecko czuje się na zajęciach bezpiecznie a jego działania stają się z czasem przewidywalne i czytelne dla niego samego.
Formy aktywności muzycznej proponowane dziecku podczas zajęć:
- ruch przy muzyce
- śpiew z elementami swobodnego wokalizowania i rozwijaniem technik emisji głosu
- gra na instrumentach
- trening słuchowy
- tworzenie muzyki
Zajęcia odbywają się w przestronnej i bardzo dobrze przygotowanej sali wyposażonej w sprzęt audiowizualny, sprzęt nagłaśniający , instrumenty prowadzące takie jak pianino, gitara, keyboard , zestaw instrumentów Orffa oraz materiały i rekwizyty do ćwiczeń.
Podczas zajęć wykorzystywane są Metody Batti Strauss i Carla Orffa.
3. Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu (wtorek i czwartek), uczestniczą w nich wszystkie dzieci uczęszczające do naszego przedszkola. Zajęcia prowadzone są w formie kreatywnych zabaw ruchowych z elementami korekty co bardzo uatrakcyjnia ćwiczenia. Podczas zajęć dzieci podnoszą ogólną sprawność fizyczną, rozwijają koordynację ruchową i usprawniają motorykę. Ćwiczenia prowadzone są różnymi metodami i w różnorodnych formach. Aby zwiększyć ich skuteczność i je uatrakcyjnić stosowane są przybory i przyrządy: laski, woreczki, piłeczki, ławeczki gimnastyczne, obręcze i szarfy. Każde zajęcia wnoszą coś nowego. Dzieci ćwiczą chętnie, a zarazem świetnie się bawią.